Teste Moto

Jurnal de bord. 17.000 de km pe Suzuki V-Strom 650

Şi toţi au fost parcurși într-un singur sezon, începând cu 1 Martie până când iarna a permis mersul pe două roţi în condiţii de siguranţă. Tot în segmentul siguranţei este şi dotarea ABS a modelului fabricat în 2007, cu un număr de 50.000 de km la bord. Am văzut împreună în aceşti kilometri de la Marea Neagră până la Marea Adriatică şi de pe Transalpina către Stelvio Passo, via autostrăzi, drumuri naţionale sau judeţene, oraşe aglomerate şi căi de access forestiere.

Având în vedere faptul că este motocicleta personală, o să încerc să nu ofer o tentă subiectivă de ansamblu, analizând în parte fiecare avantaj sau dezavantaj întâlnit de-a lungul timpului:

  • Suspensii. Împreună cu o gardă acceptabil de înaltă a motocicletei, suspensiile oferă o plajă largă de utilizare, în funcţie de drumurile pe care vrei să plimbi V-Stromul. Setările care pot fi făcute, atât pe furca faţă, cât şi prin acţiunea directă asupra amortizorului central sau setarea suplimentară de rebound oferită accesibil prin intermediul unui robinet lateral, pot transforma radical caracterul motocicletei în funcţie de tipul de drum parcurs. Roata față de 19 inch contribuie la senzaţia de stabilitate oferită, indiferent de calitatea şoselei pe care te afli. Confortul oferit de șea, împreună cu o setare corectă a suspensiilor, îţi vor permite să faci în modul solo peste 900 de km pe zi (bagaje incluse) şi vei fi în stare să mergi apoi la o petrecere pe plajă, fără a te resimţi negativ în ziua următoare. Înălţimea ansamblului se poate dovedi dificila în oraş pentru şoferii mai scunzi, dar acesta poate fi rezolvat parţial – având în vedere centrul de greutate ridicat al cadrului – prin intermediul unui kit de coborâre.
  • Motorul V-Twin al japonezei este destul de vioi şi are cuplul necesar, atât pentru plimbările solo cât şi pentru cele cu pasager şi bagaje. Personal, am mers cu o greutate a bagajelor de peste 30 de kg (topcase + sidecase-uri), care nu au afectat semnificativ comportamentul de drum al motocicletei. Un aspect negativ este necesitatea de schimbare deasă a treptelor de viteză pentru a menţine momentul maxim al cuplului, mai ales în depăşiri și pe drumurile virajate. Lista specificaţiilor tehnice indică un număr de 67 de cai putere la un cuplu de 63 Nm/7500 rpm, cifre care nu sunt impresionante, dar care oferă o experienţă mulţumitoare de condus pentru inceptori şi avansaţi. Motorul oferit de Suzuki pentru modelele începând cu anul 2007 respectă normele de poluare EURO 3, oferind o mai bună gestionare a combustibului datorită adăugării unei bujii suplimentare pentru fiecare cilindru. Consumul mediu de combustibil este de 6 L/100 km în oraș si de 4 L/100 km în afara orașului.
  • Pneuri. Suzuki a montat pe acest model roată de 19 inch pe faţă şi de 17 inch pe spate. Roata de 19 inch pe faţă asigura un rulaj bun în majoritatea condițiilor şi oferă un sentiment de siguranţă superior celor de 17 inch. Am avut montate pe jante două tipuri de pneuri: Michelin Pilot Road 3 şi Metzeler Tourance. Recomand folosirea modelelor în genul Michelin Pilot Road 3 dacă motocicleta este folosită îndeosebi pe drumuri asflatate, oferind stabilitate mărită la înclinarea pe curbe, un sentiment de siguranță pe drumurile ude, fiind mai silenţioase la drum întins. Pneurile Metzeler mi-au oferit în plus posibilitatea de a merge pe drumuri forestiere cu grade diferite de dificultate, fiind însă mai gălăgioase la rularea pe asfalt. De asemenea, având în vedere că sunt mai cramponate faţă de Michelin, am simţit că ating mai repede punctul de siguranţă al înclinării pe curbă.
  • Frâne. Modelul este dotat cu prima generaţie de ABS, care ajută la o frânare eficientă în majoritatea situaţiilor. Acesta elimină o mare parte din stresul frânatului pe asflat umed, situaţie în care poate fi pierdută uşor roata faţă a motocicletei. Această generaţie de ABS îşi arată limitele în cazul gropilor/denivelărilor înalte, în urmă cărora se pierde pentru o fracţiune de secundă forţă de frânare. După un număr de kilometri ajungi să te obişnuieşti cu această problemă care a fost eliminată ulterior pentru următoarele generaţii. Lipsește butonul de dezactivare a ABS-ului, această opţiune fiind utilizabilă în offroad, având în vedere că frânează imprevizibil în anumite situaţii pe acest tip de teren.

Am considerat utile următoarele accesorii:

  • Crash bar. Acestea ajută în cazurile de răsturnare a motocicletei, oferind protecţie carenajului şi cadrului, indiferent că eşti în pădure sau pe stradă.
  • Apărători de mâini. Montate pe ghidon, acestea oferă protecţie eficientă la vânt în marea majoritate a timpului, dar scopul lor principal este de a proteja degetele in cazul căzăturilor laterale.
  • Manșoane încălzite. Foarte utile în lunile de primăvară sau de toamnă, dar au fost puse la treabă şi în lunile de vară, pe ploaie sau la anumite altitudini.
  • Topcase + Sidecase. Topcase-ul l-am considerat practic în utilizarea zilnică prin oraş, fiind folosit la stocarea căştii sau a diverselor bagaje. Sidecase-urile de plastic sunt utile în concedii deoarece se montează/demontează foarte uşor şi stau fixe pe cadrul motocicletei. Fixarea se face prin intermediul suporților dedicaţi, care în lipsa cutiilor au rolul de protecţie suplimentară pentru cadrul motocicletei.
  • Extinderea de paravânt. Aceasta este utilă doar celor care au o înălţime mai mare de 1.80 m, asigurând trecerea fluxului de aer peste cască.
  • Scut de protecţie pentru motor. Un accesoriu indispensabil în cazurile de offroad, oferind protecţie pentru elementele inferioare ale motorului.

Întreţinerea acestei motociclete a fost facilă, constând în schimbarea consumabilelor conform specificaţiilor producătorului sau în funcţie de uzură. Am avut o singură problema la nivelul farurilor, care nu se mai aprindeau la pornirea motorului. După ce am demontat jumătate din motocicletă pentru a detecta posibila cauză, am fost informat că problema se remedia de la nivelul butonului de pornire, unde un papuc nu făcea contact eficient.

Suzuki V-Strom este o motocicletă polivalentă la un preţ decent. Calitatea materialelor este bună şi majoritatea modelelor nu intampină probleme grave, dacă sunt respectate regulile de păstrare a motocicletei pe timp de iarnă și a timpilor de service. V-Strom 2007 poate fi achiziționat pe piaţa de second hand în jurul valorii de 3000 de euro, preţul variind în funcţie de accesoriile adăugate şi de prezenţa/lipsa ABS-ului.

Like & Share: