Teste Moto

Honda CBR F4i Sport ’02

Fără a mai avea nevoie de introducere, Honda CBR-F 600 este o generaţie cu o prezenţa îndelungată pe piaţa moto din România. Designul reuşit şi fiabilitatea dovedită în timp, au fost elemente care au cucerit încă de la primul model CBR 600 F inimile motocicliştilor români. Sunetul specific motorului Honda, oferit în echiparea standard, o face să pară ca o adevărată simfonie. Motorul în sine, chiar fără a avea o evacuare sport, ofera acel sunet pe care îl căutăm cu toţi într-un motor configuraţie de patru cilindri în linie. Honda CBR F4i a fost un model care însuma toate elementele stilistice şi mecanice reuşite, dezvoltate de către Honda pentru modelele anterioare, fiind introdus în premieră pentru acest model sistemul de injecţie electronică.

 

Caracteristici Tehnice

Categorie : Sport Touring

Putere max : 111 cp / 12 500 rpm

Cuplu max (Nm) : 63 Nm / 10 000 rpm

Greutate (Gol) : 169 kg

Capacitate rezervor : 18 L

Sistem de alimentare : Injecţie electronică PGM-FI (Programmed Fuel Injection)

 

Vom aborda în acest articol, alegerea acestui model ca prima motocicletă. Prietenul MotoDemia, care ne-a oferit motocicleta în teste, a făcut o alegere emoţională prin această achiziţie şi vom explica ce anume a generat acest lucru.

x.Motodemia.ro-2355

Photo Credit: Catalin Draghie

Modelul testat este fabricat în anul 2002, cu aproximativ 95.000 km parcurşi, având montată evacuare aftermarket de carbon. După cum puteţi observa din poze, nu mai are oglinzi şi este zgâriată pe carenajul din partea dreapta, fiind deja “tăvălită” la scurt timp de la achiziţie. Vopseaua nu este cea originală, motocicletă fiind revopsită integral. Fostul proprietar a menţionat la vânzare faptul că a fost folosită şi pentru anumite acrobaţii, poate şi unul dintre motivele pentru care a necesitat vopsire integrală.

Atragem atenţia la motocicletele revopsite integral sau care au și cadrul revopsit ori acoperit în carbon, în mare măsură pentru că pot ascunde vicii şi pe partea mecanică, necesitând investiţii ulterioare care se vor dovedi costisitoare pe termen mediu. Toate acestea trebuiesc cântărite înainte de a bate palma cu vânzătorul, care într-un final vrea să își vândă marfa și te poți baza doar pe sinceritatea legată de istoricul motocicletei. Cum majoritatea motocicletelor sunt aduse din afara țării, de multe ori este greu sa ai cartea de service sau un istoric ce poate fi probat.

Revenind la motocicleta testată, nu s-a ţinut cont de anumite semne evidente în momentul cumpărării acesteia, ceea ce va duce la cheltuieli suplimentare destul de mari pentru anumite elemente consumabile. Lista este după cum urmează:

  • Discuri de frână uzate. Combinaţia reuşită dintre greutatea redusă a motocicletei şi puterea motorului, trebuie să aibă şi frâne pe măsură pentru a opri în timp şi distanţă utilă. Discurile de frână sunt tocite inegal, ceea ce cauzează ca pe frânare motocicletă să devină instabilă şi să crească considerabil distanţă de frânare. Preţul pieselor: 500 de euro discurile de frână + 60 de euro plăcuţele de frână.

 

  • Furca. Siguranţă pe care o oferă angrenajul faţă al motocicletei este de o importantă majoră şi este compus din multe componente care pot să ofere disconfort la condus în anumite cazuri. Furca trebuie să fie verificată să nu aibă joc şi să revină de la apăsarea sa în mod cursiv. În acest caz, furca necesită servisare, simţindu-se un joc în anumite momente. Furca poate avea multe cauze care pot duce la acest tip de probleme, iar rezolvarea acestora poate pleca de la un schimb de ulei până la schimbarea mai multor elemente componente, care pot fi costisitoare. Preţul de plecare: 50 de euro doar pentru o servisare simplă.

 

  • Distribuţia. Una dintre problemele des întâlnite la acest model este distribuţia care “slăbeşte” în jurul a 40.000 km parcurşi şi devine gălăgioasă. Vinovatul pentru zgomotul ciudat pe care îl vei auzi, până în 5000 de rpm, atât pe accelerare, cât şi la decelerare, va fi întinzătorul lanţului de distribuţie. Acesta poate fi reglat sau schimbat, în funcţie de caz. Costurile estimate: 100 de euro.

x.Motodemia.ro-2358

Photo Credit: Catalin Draghie

După cum se poate observa, costurile ulterioare pot “avaria” considerabil bugetul pe care va trebui să îl alocăm pentru deplasarea în condiţii de siguranţă. Pe lângă problemele găsite mai sus, trebuiesc verificate atent şi alte elemente: cadrul, alinierea roţilor sau uzura pneurilor. O altă problema des întâlnită la aceste modele este defectarea releului de încărcare, care va necesita schimbarea acestei piese în jurul a 40.000 de km parcurşi.

La un calcul destul de succint, suma pe care o vom aloca doar mersului în siguranţă, va creşte considerabil. Preţul de achiziţie pentru acest model pleacă de la valoarea de 2000 de euro. Astfe, trebuie sa verificam temeinic toate aspectele înainte de a cumpara motocicleta, pentru a ne asigura ca ne permitem prețul final al acesteia, în care sa includem și viitoarele cheltuieli.

Sfatul nostru pentru începători, va fi să nu începeţi pe acest model. În mare parte din cauza faptului că este o motocicletă destul de puternică pentru primul an moto şi dacă veţi alege emoţional, fără să mergeţi împreună cu un specialist pentru a evalua corect motocicleta, s-ar putea să fie şi o experienţă financiară negativă. Dacă totuşi veţi alege acest model, să îl echipaţi cu protecţii de cadru (crash bar, crash pad), pentru a minimiza efectele unei eventuale căzături.

Într-un final, o vorba din bătrâni este foarte adevărată: Există 2 categorii de motociclişti. Cei care au căzut şi cei care vor cădea. Putem să montăm protecţii pentru motocicletă sau să purtăm protecţii pentru siguranţa noastră corporală, dar experienţa nu poate fi cumpărată, ci se câştigă în timp, dedicare, exerciţiu şi cu multă răbdare. 

x.Motodemia.ro-2297-motion

Photo Credit: Catalin Draghie

Like & Share: