Blog

Început de drum – alegerea echipamentului moto

Frenezia începutului este unul dintre cele mai frumoase momente ale vieţii. Acel sentiment că vei începe un nou capitol, vei experimenta lucruri noi și vei învaţa ceva diferit, ne va face uneori să uităm anumite lucruri esenţiale. Unul dintre aceste lucruri esențiale îl constituie importanța echipamentului.

Nu pot să mă ascund după anii de experienţă şi să omit faptul că, la rândul meu, am făcut aceeaşi greşeală elementară. De ce? Pentru că sunt atât de multe lucruri pe care ar trebui să le iei în considerare, încât ajungi să te pierzi în detalii. Pe de altă parte, sunt anumite lucruri pe care le vei învăţa numai din experienţa anilor care vor trece. Revenind la momentul iniţial, pare aproape imposibil să alegi corect tot ceea ce compune necesarul unui motociclist, de la motocicletă în sine (vezi art. Alegerea Motocicletei), până la perechea de încălţări care să îţi asigure confortul necesar.

În cazul fericit, în care vei avea acea sumă de bani necesară investirii în acest hobby, nu vei avea bătăi de cap în a alege o banca de unde să iei un împrumut pentru următorii ani. Însa in ambele cazuri, trebuie să iei în calcul o sumă consistentă pentru a investi în echipament. Echipamentul corect pentru genul de motocicletă şi tipul plimbărilor pe care le vei face este crucial. Acesta va transforma o călătorie reuşită şi confortabilă, într-un fiasco total în cazul anumitor schimbări climatice neaşteptate.

Câteva cuvinte despre elementele de echipament necesare oricărui motociclist:

  1. Casca. Protejează cea mai importantă parte a corpului uman şi automat necesită o investiţie pe măsură. Aceasta poate pleca de la 50 de euro până la +1000 de euro, în funcţie de materialul din care este fabricată (termoplastic, fibră de sticlă, kevlar sau carbon), mediul unde va fi folosită (stradal, off-road, circuit) şi de reputaţia producătorului. O cască mai scumpă înseamnă de multe ori diferenţa dintre viaţă şi moarte. Important: casca trebuie schimbată după orice impact suferit sau după 2/3 ani de folosinţă, având în vedere că se implementează constant noi tehnologii în fabricarea acesteia.
  2. Geaca. Putem alege să achiziţionăm geci moto produse din 2 tipuri de materiale: textil sau piele. În ultimul timp, gecile fabricate din material textil câştigă teren, având în vedere: versatilitatea lor, nivelul ridicat de protecţie în caz de accident, greutatea mai mică, faptul că „respiră” mai bine la temperaturi ridicate/reţin căldură la temperaturi joase şi existența unei varietăți mari de modele pe piaţă. Gecile din piele oferă în mare parte aceleaşi lucruri, dar au preţuri de achiziție mai mari, justificate de rezistenţa acestora în timp, fiind mai uşor de curăţat şi de menţinut cu ajutorul cremelor speciale. Combinezoanele de piele sunt obligatorii pentru cei care folosesc motocicleta pe circuit. Bugetul alocat pentru această piesă de echipament pleacă de la 50 de euro şi poate depăşi suma de 500 de euro.
  3. Pantalonii moto. În mare parte vor fi aleşi în funcţie de geaca aleasă şi au aceleaşi specificaţii de material folosit, fiind important să facă parte din dotare. Oferă protecţie sporită faţă de orice pantalon normal şi ajută în caz de accident sau pe termen lung în prezervarea genunchilor. Este important ca geaca şi pantalonii să aibă incluse protecţii sau să aibă prevăzute buzunare interioare speciale pentru montarea acestora. Bugetul alocat este la aceleaşi valori ca și în cazul gecii.
  4. Bocanci/Ghete/Cizme. Orice am alege în acest segment, este important să alegem încălţăminte specială concepută pentru mersul pe motocicletă. Aceasta este prima care intră în contact cu solul şi oferă protecţie în caz de accident. Valorile alocate pentru buget pleacă de la 50 de euro.
  5. Manuşi. Un element foarte important din cadrul echipamentului moto, care de multe ori tinde să fie omis. Indiferent că sunt fabricate din material textil sau din piele, mănuşile special fabricate pentru utilizarea pe motocicletă oferă protecţie: în cazul căzăturilor (fiind ranforsate în anumite puncte specifice), împotriva curenţilor de aer (calzi sau reci) şi oferă un ajutor suplimentar în controlul manșonului de acceleraţie sau a manetelor de frână/ambreiaj. Bugetul de achiziţie începe de la 30 de euro.
  6. Protecţii. Pe lângă protecţiile standard oferite de către anumite geci sau pantaloni, putem alege să achiziţionăm separat elemente specifice de protecţie pentru: umeri, coate, coloana vertebrală, regiunea lombară, genunchi şi tibie sau combinezon special pentru mersul pe ploaie. Achiziţionarea acestor elemente de protecţie sunt specifice fiecărui tip de motocicletă şi mediului unde va fi folosit.

După ani de experienţă, toate aceste lucruri par logice, dar acum mulţi ani, nu luam în serios toate elementele descrise mai sus. Extazul de a deţine o motocicletă şi nebunia de a mă aventura imediat în trafic cu aceasta erau mai presus de orice. Cu banii luaţi de la banca, am achitat motocicleta şi rămăsesem cu mărunţiş pentru echipament. Echipamentul moto s-a redus atunci la o cască ieftină (care şuiera de mă durea capul când mergeam la drum întins; nici nu mai aduc în discuţie aspectul siguranţei în caz de accident), o geacă textilă destul de subţire pentru anumite nopţi mai răcoroase şi o pereche de mânuşi textile fără protecţii.

Una dintre multele lecţii ale vieţii a fost oferită de natură într-o zi foarte călduroasă de vara, când erau în jur de 35 de grade la ora prânzului şi împreună cu nişte prieteni, am decis să mergem într-o fugă inopinată la mare. Cine s-ar fi aşteptat că 30 de minute mai târziu, când intrăm pe autostrada, un nor mare şi negru apărut din neant, ne va strica planurile noastre măreţe pentru acel weekend? Nu am ajuns prea departe pe acea vreme, fiind obligaţi să căutăm adăpost pentru două ore de ploaie torenţială ce se abătuse peste zona în care ne aflăm. Până am ajuns la adăpost, echipamentul se udase complet, iar fără soare erau şanse slabe să se usuce prea devreme. După ce ploaia s-a oprit, dar norii nu ne părăsiseră, am pornit iar la drum muraţi şi plictisiţi de atâta stat. Pe drum am realizat că echipamentul ud în combinaţie cu lipsa de soare şi viteză specifică pentru autostrada, mă făceau să resimt temperaturi greu de suportat pentru toată durata drumului, aşa că am fost nevoit să mă întorc acasă…plouat în suflet şi cu o viitoare răceală în corp.

De atunci, încerc să achizitionez pe cât posibil, echipament care se încadrează în clasa medie şi superioară de preţuri. Dacă vei investi timp în acest hobby şi va deveni o pasiune, vei observa necesarul mai multor tipuri din aceeaşi piesă de echipament (exemplu: geacă, mânuși si pantaloni de vară, toamnă/primăvară etc.), în funcţie de sezon sau de tipul de drum pe care îl vei parcurge (drumuri scurte, touring, offroad etc). Chiar şi aşa, trebuie să te asiguri că ai un set complet de echipament pe care să te poţi baza în majoritatea condiţiilor meteo, acesta oferindu-ţi o experienţă plăcută în plimbările cu motocicleta şi mai mulţi ani sănătoşi oferiţi corpului pentru a se bucura de această pasiune.

motorcycle-protective-gear

Like & Share: