Teste Moto

Test BMW F650 Funduro

_MG_4031 copy

F650 Funduro intră în categoria poveştilor de succes pentru compania bavareză, putând fi considerat începutul de drum pentru viitoarea clasă Adventure Touring. Un model foarte popular, vândut într-un număr de peste 65.000 unităţi până la sfârşitul producţiei sale (1994-2000), Funduro a fost conceput după vizita reprezentaţilor BMW la fabrica Aprilia din Italia. Aprilia folosea la acel moment motorul austriac de tip Rotax pentru modelul Pegaso 650, urmând a fi produs ulterior pentru BMW, sub specificaţiile oferite de aceştia: 4 supape şi 2 bujii pe cilindru cu răcire pe lichid. Astfel, a rezultat unul dintre cele mai puternice motoare monocilindru dual-purpose din anii `90.

În paralel cu Funduro a fost produs un model similar, BMF F650 ST. Diferenţa majoră dintre cele două modele a fost roata faţă. Diametrul acesteia este de 19 inchi pentru Funduro, dezvoltând astfel latura dual purpose. Modelul ST este echipat cu roată faţă de 18 inchi, această caracteristică limitând utilizarea sa preponderent pe şosea.

 

 

 

Caracteristici Tehnice

Categorie : Dual Purpose

Putere max (CP) : 48 cp/6500 rpm

Cuplu max (Nm) : 56 Nm/5200 rpm

Greutate (Gol/Plin) : 173 kg/191 kg

Capacitate rezervor : 17 L

Sistem de alimentare : Carburaţie

_MG_4029 copy

Modelul testat de Echipa MTD este fabricat în anul 1995, cu un număr de 85.000 km parcurşi. Acesta beneficiază de multe elemente aftermarket care pot fi văzute în poze şi de suspensie HyperPro.

_MG_4044 copy

Test în oraş. BMW F650 ne-a oferit resurse suficiente și o suspensie prietenoasă  pentru mersul în oraş, iar cuplul motor face ca greutatea pasagerului să nu se resimtă. Suspensia este o adevărată piesă de rezistenţă, atât pentru drumurile de oraş cât şi pentru cele din afară oraşului sau în plimbările off-road. Te face să te simţi ca şi când poţi să mergi oriunde, oricând. Ciclistica se simte robustă şi oferă încredere, cu un minus pentru cei mai mici de înălţime, existând însă kituri de coborâre a gărzii la sol. Greutatea este acceptabilă şi îţi permite să te plimbi elegant printre maşinile oprite la semafor.

Motorul monocilidru Rotax este poate un pic demodat pentru tendinţele actuale, având vibraţii care se resimt mai puternic decât alte combinaţii de cilindri. De asemenea, se încălzeşte destul de mult în condiţiile de trafic oferite de oraş, cu toate că am prins temperaturi de 20 de grade, aproape jumătate din drum ventilatorul a lucrat de zor să răcească motorul. Un alt aspect negativ a fost consumul de combustibil destul de mare pentru capacitatea motorului, fiind însă în valori de acceptat pentru anul de fabricaţie, tipul de alimentare şi kilometri parcurşi.

Consumul în care ne-am încadrat în oraş a fost situat în jurul valorii de 9 l/100km.

_MG_4091 copy

Test în afara oraşului. La plimbările efectuate în afara oraşului, problema încălzirii motorului dispare, însă este indicat un windshield aftermarket,  în special pentru cei mai înalţi de 1,80 m. Vântul devine deranjant după viteză de 120 km/h, care de altfel este şi viteza de croazieră la care Funduro s-a simţit în largul sau. La viteze mai mari, vibraţiile motorului se resimt puternic şi afectează parţial comportamentul motocicletei pe stradă. Poziţia de condus este confortabilă pentru călătorii lungi, iar seaua modificată – de care am beneficiat pe modelul testat – ne-a îndemnat la parcurgerea multor kilometri.

BMW 650 îşi câştigă pe deplin denumirea de Funduro în mediul off-road. Dacă este echipat corespunzător şi este ajutat de experienţa pilotului în manevrarea greutăţii motocicletei, poate merge oriunde. Mersul pe acest tip de drumuri presupune însă o mentenanţă suplimentară, fiind necesară gresarea periodică a ansamblului roţilor şi a altor componente care sunt afectate de condiţiile variate întâlnite în mediul off-road.

De altfel, la achiziţia unui astfel de model, care este foarte posibil să fi fost folosit excesiv în mod off-road, trebuie să fim atenţi la aceste aspecte. Având în vedere anul de fabricaţie, de multe ori va trebui să luăm în calcul şi eventualele piese care vor trebui schimbate mai des decât în cazul modelelor mai noi.

Consumul obţinut în acest test efectuat pe drumuri naţionale şi trasee off-road a fost de 5,5-6% l/100km.

_MG_4042 copy

 

Sfaturi din Service: 

Plus

  • Propulsorul este fiabil, dovadă fiind că mai toate modelele disponibile pe piaţă în momentul de faţă au peste 50.000 de km. Ele pot depăşi uşor 100.000 km, cu întreţinere corectă şi exploatare normală;
  • Instalaţia electrică este rezistentă în timp, cu excepţia releului de încărcare care se poate defecta, având în vedere amplasarea sa sub șeaua motocicletei;
  • Frânele sunt eficiente şi corect dimensionate;
  • Componenetele caroseriei sunt de o bună calitate, fiind rezistente la intemperii sau la şocuri moderate.

 

Minus

  • Verificarea jocului supapelor ar trebui luat în calcul, mai ales la motocicletele care au peste 50.000 km;
  • Modelul este echipat cu un sistem de alimentare format din 2 carburatoare Mikuni. Acestea pot fi de vină, în cazul în care motocicleta nu mai funcţionează în parametri sau creşte substanţial consumul de combustibil, fiind necesară servisarea carburatoarelor;
  • O altă componentă care ar putea face probleme este rulmentul de pornire, care cedează la unele modele cu rulaj mare. Ca şi diagnosticare, se aud zgomote mai puternice la acţionarea demarorului până în faza de pornire;
  • Suspensia faţă este uşor subdimensionată pentru acest model, din această cauză fiind posibil ca braţele amortizoarelor să piardă ulei. Pentru a elimina această problema, se recomandă un service complet al suspensiei.

_MG_4036 copy

În concluzie, BMW F650 este un model reuşit şi apreciat, rezistent în timp, cu preţ de achiziţie şi costuri de întreţinere relativ mici. Preţul de achiziţie pe piaţă second hand variază între 1.200 și 2.000 de euro. Nu trebuie să va aşteptaţi la consum redus de carburant, având în vedere că nu este echipat cu sistem de injecţie electronică, dar pentru anii `90 prezenta performanţe ridicate. Dacă nu avem pretenţii ridicate şi un buget redus, Funduro oferă o ciclistica reuşită, rulând eficient pe asfalt, drumuri forestiere uşoare sau pe drumuri neasfaltate. Poză de mai jos ne demonstrează faptul că Funduro poate să ajungă departe, este robustă şi FUN.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mulțumim, Dorin Aventura!
Like & Share: