Teste Moto

Test Yamaha TDM 850

Aflat la a doua generație de producție, modelul YAMAHA TDM850 4TX MK2 (fabricat între anii 1996-2001) are în continuare multe resurse disponibile pentru a oferi senzații placute.

Prima generație YAMAHA TDM a fost produsă în perioada 1991-1996, iar ultima generație și-a încheiat activitatea în anul 2014, fiind inlocuită de modelul MT 09 Tracer începând cu anul 2015. „Fratele mijlociu” al gamei TDM este o variantă corectă pentru un buget care ne limitează la 2000 de Euro si de la care ne dorim/așteptăm versatilitate.

MK2 a rezolvat problemele generației inițiale (MK 1 produs între 1991 – 1996), oferind o experiență de condus diferită datorită modificării motorului cu 2 cilindrii în paralel cu ordinea de aprindere la 270 de grade și schimbărilor aduse la nivelul carenajului, fiind construit in jurul unui cadru de oțel. De asemenea, mici diferențe stilistice sau funcționale au fost efectuate de-a lungul anilor de producție: culori diferite oferite in fiecare an de producție, ceasuri de bord schimbate, adăugarea butonului de avarie.

_MG_3984

Caracteristici Tehnice

Categorie : Dual Sport

Putere max (CP) : 77 cp

Cuplu max (Nm) : 80,4 Nm/6000 rpm

Greutate (Gol/Plin) : 201 kg/220 kg

Capacitate rezervor : 20 L

Sistem de alimentare : Carburație

Modelul testat de Echipa MTD este unul standard, fără modificări estetice sau de performanță, fiind dotat cu topcase si sidecase-uri. Anul de fabricație este 1999 și ne indică 50.000 de km la bord, aflat într-o stare de uzură normală, conform vârstei.

_MG_3982

Test în oraș: chiar dacă la prima vedere pare masiv, în condiții de trafic in oraș la ore de varf ne-am strecurat destul de ușor printre randurile de mașini aflate la semafor. Un moment mai dificil pentru cei mai mici de înalțime va fi oprirea la semafor, având în vedere că este un model destul de înalt cu un centru de greutate ridicat. Pe de altă parte, poziția înaltă în postul de conducere oferă o imagine de ansamblu foarte bună asupra traficului, fiind ușor de reperat eventualele pericole ce pot aparea in jungla urbană. La viteze mici (până în 20 km/h) nu este foarte manevrabilă, necesitând efort pentru a o controla eficient, fiind oarecum tributară unei contrucții generale a anilor 90. În schimb, ansamblul de frâne a lăsat o impresie generală bună, oferind forța de frânare necesară.

Răcirea motorului este pe bază de apă si nu se incalzește deranjant in timpul verilor toride, fiind ajutată si de semicarenajul care disipa eficient caldura provenită de la motor. Consumul în care ne-am incadrat a fost situat între 6,5 – 8 l/100km.

IMG_3961

Test în afara orașului: acesta este mediul în care poate fi simțită cu adevărat versatilitatea TDM-ului. Setarile de suspensie care pot fi efectuate (atât la suspensia furcii față, cât și la amortizorul spate) asigură o călătorie plăcută chiar și pe cele mai prost asfaltate drumuri comunale, filtrând în mod eficient denivelarile. Poziția de condus verticala este relaxantă și permite parcurgerea de kilometri fără sa simți nevoia de a face pauze. Chiar și asa, indicat este să te bucuri periodic de peisaje și să faci pauze pentru relaxare și hidratare. Carenajul standard oferă protecție bună la vânt, dar șoferii mai înalți (peste 1.80 m) vor acuza turbulențe la nivelul caștii, lucru ce poate fi rezolvat simplu prin montarea unui parbriz mai inalt sau a unui deflector de vânt peste cel original.

Mediul offroad este un subiect destul de sinuos pentru TDM, dar nu imposibil de realizat. Față de motocicletele de strada, TDM-ul vine cu o roată față de 18 inchi, care însă nu ajută foarte mult pe drumurile forestiere. Echipat cu pneurile corecte și cu puțină experință, acesta poate sa ofere o plimbare de weekend pe drumuri forestiere circulate.

Ne întoarcem în mediul unde TDM-ul se simte cel mai bine, și anume drumurile asflatate, oferind stabilitate și pe acele șosele unde autoritățile locale nu au mai facut investiții de foarte mult timp. Indiferent ca vei merge singur sau cu pasager și bagaje, cuplul oferit de motor este de ajuns sa facă față celor mai variate situații întalnite în trafic, depașind cu ușurință în orice situație. Motorul de 850 de cmc se simte foarte puternic – uneori fiind ușor de asemănat cu un motor în V – și cutia de viteze in 5 trepte este precisă. Nu este cea mai silențioasă cutie de viteze, dar oferă un timp de răspuns bun.

Consumul obținut în acest test a fost de 6% cu pasager si bagaje, pe un drum ce a combinat autostrazi si drumuri naționale.

Sfaturi din Service:

Plus

  • Motor fiabil, testat în timp, dovedit că poate parcurge kilometri mulţi fără intervenţii majore;
  • Capacitate mare pentru motor în 2 cilindri cu manetoane devansate(vibrochen), oferind cuplu considerabil la turaţie joasă;
  • Cutia de viteze foarte elastică;
  • Cantitate de ulei mare (3,7 l) şi un interval de revizie de 10.000 km;
  • Frânarea cu dublu disc faţă şi disc simplu spate este bine dimensionată şi poate fi imbunatita prin intermediul plăcuţelor de frână sinter de calitate superioară;
  • Listă generoasă de accesorii aftermarket sau piese de schimb.

Minus

  • Fiind o motocicletă cu sistem de alimentare pe carburaţie, carburatorul trebuie menţinut în parametri optimi de reglaj, altfel consumul de combustibil va creşte iar motocicleta va avea o funcţionare defectuoasă, pornire greoaie sau mers neregulat;
  • Garnitura de la capacul tacheţilor, cât şi ambreiajul uşor subdimensionat, pot să cedeze în timp la motocicletele cu un rulaj mai mare de 70-80.000 de km;
  • Prinderile carenelor (colţurile) se întâmplă să se crape, dacă au fost demontate de repetate ori;
  • Lumina farurilor poate fi considerată insuficientă în anumite cazuri; această problema poate fi rezolvată prin montarea unui kit xenon pe faza scurtă/lungă.

_MG_3986

Like & Share: