Teste Moto

Test Yamaha FZ6 Fazer

Primul model Yamaha Fazer a fost introdus în 1998, având un motor modificat de la YZF600R, susţinut de un cadru de oţel. În 2004 motocicletă a fost regândită şi astfel a apărut Fz6S/N cu un nou design şi cu un nou motor preluat de la YZF R6 din 2003. La fel ca la modelul anterior, motorul a fost modificat pentru a oferi mai multă putere pentru gama de turaţii intermediară. Noul motor de 600 cmc, susţinut acum de un cadru de aluminiu, a fost echipat cu un sistem simplificat de injecţie.

Referitor la noul cadru de aluminiu, șasiul a fost realizat în întregime din piese turnate, asamblate prin şuruburi la capul de direcţie şi în zona de pivotare a basculei, fără nici un fel de suduri. Yamaha susţinea că acest tip de şasiu este mai rezistent decât de cel anterior. Începând cu 2010, Fz6 a fost înlocuit de gama Fz8.

_MG_3997Caracteristici Tehnice

Categorie : All-rounder

Putere max (CP) : 98 cp

Cuplu max (Nm) : 63.1 Nm/10000 rpm

Greutate (Gol) : 187 kg

Capacitate rezervor : 19 L

Sistem de alimentare : Injecţie

Modelul testat de Echipa MTD este unul standard, fără modificări estetice sau de performanţă. Anul de fabricaţie este 2004 şi ne indică 35.000 de km la bord, fiind într-o stare de uzură normală, conform vârstei.

 

Test în oraş: O motocicletă foarte manevrabilă, în mare parte datorită poziţiei de condus verticale, care ajută foarte mult în condiţii de trafic urban. O dată ce te obişnuieşti cu distribuirea greutăţii, condusul acestei motociclete devine o adevărată plăcere.

Un element negativ este acela că furca faţă nu are reglaje, dar acest lucru nu o împiedică să facă faţă cu brio denivelărilor. Suspensia spate are mai multe posibilităţi de setare a amortizorului central, în funcţie de incărcarea suportată (pasager, bagaje, etc). Şaua este confortabilă pentru drumuri scurte, dar lasă de dorit la turele mai lungi.

Evacuarea finală este poziţionată sub şea, dar pasagerul nu va resimţi căldura degajată de aceasta. Motorul este echipat cu răcire prin intermediul radiatorului de apă. Frânele derivate de la modelul R6 funcţionează eficient, fiind predictibile, iar feedback-ul este foarte bine transmis pilotului. Cutia de viteze este precisă şi nu creează probleme la schimbările dese în trepte din traficul citadin. Instrumentele de bord sunt accesibile şi oglinzile retrovizoare sunt suficient de mari pentru a observa traficul din spatele tău. Consumul înregistrat în timpul testelor în oraș au fost de 7 l/100km.

_MG_3995

Test în afara oraşului: Fz6 ne-a încântat şi pe drumurile parcurse în afară oraşului. Poziţia de condus verticală nu este obositoare la curenţii de aer, ce apar la viteze de croazieră de autostrada. Pentru cei mai înalţi dintre noi, care îşi doresc aventuri touring pe acest model, recomandăm achiziţia unui parbriz touring dedicat.

Instrumentarul de bord este în totalitate digital. Turometrul este mai dificil de citit în condiţii de soare puternic, dar se poate seta astfel încât să afişeze valorile în cifre ceea ce îl face mai lizibil. În 2007, Yamaha a redesenat planşa de bord, fiind reintrodus turometrul analogic.

IMG_3935

O adevărată plăcere a fost să conducem pe drumuri virajate. Chiar dacă este derivat practic dintr-un model supersport, Fz6 îţi va permite să te relaxezi şi să te bucuri de fiecare moment al plimbării. Motorul se simte în elementul lui în jurul valorii de 5000 RPM, dar adevărată putere începe să se simtă după 7500 RPM. Pe parcursul testului, nu am întâmpinat amorţeli în mâini, dureri de spate sau în zona cervicală. În schimb, şaua este destul de tare, atât pilotul cât şi pasagerul vor resimţi destul de repede dureri în zona şezutului. În funcţie de rezistenţă fiecăruia, acest fenomen poate apărea în jurul a 200 de km parcurşi. Considerăm că o modificare a şeii va îmbunătăţi calităţile de touring ale acestui model. Consumul de combustibil nu a depășit 5,5 l/100km la testul efectuat la drum întins.

_MG_3993

Sfaturi din Service:

Plus

  • Fiabiliate foarte bună, fiind modele care au trecut de 100 000 de kilometri fără reparaţii, însă cu o întreţinere riguroasă la o exploatare normală;
  • Interval de service mare pentru tacheţi (jocul supapelor) = 42.000 km;
  • Frânele sunt corect dimensionate pentru performanţele motocicletei nefiind necesară înlocuirea frecveta a elementelor sistemului de frânare (acest lucru depinde în mare măsură de stilul de condus)
  • Suspensile sunt în general bune şi rezistente în timp. Este posibil că amortizoarele faţă să piardă lichid, dar remedierea problemei este simplă şi deloc costisitoare;
  • Sistemul electric este foarte fiabil iar generatorul are rezerve de putere petru eventualele accesorii (prize GPS, telefon, lumini suplimentare, mansoane încălzite, etc);
  • Yamaha a implementat un sistem de auto-diagnosticare a problemelor sistemului de alimentare(injecţie). Operaţiunea se poate efectua cu ajutorul celor două butoane aflate la nivelul bordului, printr-o combinaţie de apăsări (mai multe informaţii se găsesc în Ghidul de Service).

 

Minus

  • Modelele 2004-2005 au posibile probleme cu senzorul TPS, fapt remediat de Yamaha printr-un recall de service unde acest senzor se înlocuieşte gratuit. Simptomele sunt: motorul nu rămâne la relanti şi în cele din urmă se opreşte;
  • FZ6 are un sistem de imobilizare în cheia de contact. Nouă motocicletă este livrată cu 3 chei, două negre pentru folosinţă şi una roşie, care practic nu trebuie folosită deoarece doar cu ea se pot programa celelalte chei noi. Dacă va fi pierdută cheia roşie este necesară înlocuirea contactului, sistemului electronic de imobilizare, buşonului rezervorului cât şi a unităţii electronice de management al motorului(ECU), o investiţie de aproximativ 1000 euro;
  • Scăritele pasagerului sunt poziţionate prea sus iar această ar putea să ofere o experienţă neplăcută pentru călătoriile mai lungi. Pentru remedierea problemei există un kit de coborarare a scăriţelor;
  • Motorul este destul de expus la căzături fiind necesar un sistem de protecţie al acestuia (crash-pad sau bare de protecţie);
  • Pasagerul s-ar putea să resimtă căldură degajată de evacuare amplasată sub şea. O varianta ar fi evacuările aftermarket ne-catalizate.

_MG_3998

În concluzie Fz6S/N este o motocicletă care oferă pic din toate (sportivitate, touring, confort), fiind încadrată justificat în categoria de modele multilateral dezvoltate – All-rounder. În pauzele de drum recomandate, indiferent de unghiul din care o priveşti, nu putem ignoră designul reuşit de către producătorul nipon. Pentru cei care sunt în căutare de o motocicletă care să îmbine un aspect plăcut cu dotări decente, acest model oferă toate aceste lucruri în jurul sumei de 2500 – 3000 euro.

Like & Share: